Pages

Tuesday, January 16, 2007

RICK OWENS - O interpretare gotica a spiritului Brancusi

(fragment din art.& interviul ce va aparea in urmatorul nr. al revistei Dialog Textil).
Arh. Octavian - Sever Coifan

Este uimitor cât de mult a putut influenţa sculptura lui Brâncuşi ideea de modernitate în secolul XX şi mai ales modul în care esenţialitatea formei sale a fost intrepretată de designeri din curente total opuse. De la Paul Poiret, deţinător al uneia dintre primele Măiastre, la Madeleine Vionnet pentru care Zborul inspira una din formele inovative ale structurii pe bie, cine ar fi crezut ca acest stil poate reprezenta osatura unuia dintre cei mai « gotici » designeri actuali – Rick Owens. Presa l-a asociat cu una din puternicele subculturi ale anilor ‘90 – goticul iar starurile rock din L.A. l-au ales ca designer favorit.
Nascut în L.A. în 1961, Rick Owens, după studiile artistice la Parsons, şi-a instituit propria linie la începutul anilor ‘90 iar primul show din New York a fost sponsorizat de Vogue în 2001. Din 2003 cariera sa a luat o noua turnură odata cu mutarea la Paris de unde veghează din biroul din Rive Gauche la propria linie (produsă în Italia) dar şi la seculara casă de blănuri Revillon, unde este director artistic. Look-ul sau apreciază ideea de angoasa a tineretului fără însă a o manifesta. A creea o marcă înseamnă pentru Rick a spune o poveste care este în cazul lui un basm gotic, atent construit prin semitonuri, drapaje, rochii asimetrice, deconstrucţii, jachete ajustate şi nefinisate, dar şi glamour şi glam rock tipic Hollywood în care teatralitatea este exprimată fără a fi ostentativă şi intimidantă.
Printre clienţii lui fideli se numără Madonna, Courtney Love, Michele Lamy, Lenny Kravitz iar aceştia au contribuit la mai bine de 6 ani de la edificarea brandului la succesul sau elitist, dincolo de zgomotul mediatic, la o progresie lentă dar controlată a stilului.
În urma unui acord semnat cu un agent de vânzări italian, aflat în spatele unor nume precum Theyskens şi Demeulemeester, linia sa, pe lângă extinderea la nivelul accesorilor, este în plină ascensiune comercială. Aceasta expansiune controlată l-a făcut ca în locul podiumurilor clasice din săptămânile modei să prefere ambianţa galeriilor sau a propriului magazin parizian de la Palais Royal. Designul său este subtil, lipsit de senzaţionalitatea unui context de spectacol la al cărui final designerul străluceşte triumfal.

La Paris, în perioada săptămânei modei, am avut ocazia să stau de vorba cu un designer român care a făcut în această toamnă un stagiu la Rick Owens. Am reuşit astfel, alături de Alina Latan să pătrund în secretele laboratorului creativ şi să vă prezint câteva aspecte interesante.


De ce Paris şi mai ales de ce Rick Owens ?
Paris, pentru că e sinonim cu universul artei şi al modei, pentru că e locul în care mă simt ca si acasa pentru că o mare parte din ultimii 5 ani mi-am petrecut-o aici lucrând la propriile colecţii şi colaborând cu reviste, designeri, fotografi, etc....

Ce înseamnă pentru un tânăr designer român contactul cu un designer occidental în Paris. Cât este de important a face un stagiu ?
Stagiul alături de echipa lui Rick Owens n-a fost o simplă întâmplare, a fost o experienţă pe care mi-o doream de mult timp şi care s-a concretizat în acest an. Fiind oarecum obisnuita cu sistemul modei occidentale din proiecte mai vechi şi urmarind în ultimii ani colectiile şi ascensiunea designerului Rick Owens, adaptarea n-a fost deloc grea. Stagiul devine o experienţă necesară oricărui tânăr designer în momentul în care doreşte să înveţe lucruri noi, să vadă ce înseamnă adevăratul sistem al modei şi să lucreze pentru o scurtă perioadă alături de profesionişti. În general în Franta, universităţile de modă îşi trimit studenţii la stagii, acesta fiind un prim pas către un job în industrie.

Cât este de greu să pătrunzi în sistemul modei la Paris şi care sunt principalele condiţii pentru a supravieţui în această lume ?
De obicei oamenii sunt cei care isi fixeaza propriile limite in viata. Cum orice este realizabil, pătrunderea şi supravieţuirea în lumea modei din Paris presupune: multă, multă muncă, informaţie, curaj inconstient, emotii, bucurii, consecvenţă şi câteva conjuncturi favorabile în care să întâlneşti persoanele potrivite.

Ce înseamnă procesul de design într-o firma precum Rick Owens, cât de diferit sau de asemănător este cu ceea ce se face în ţară ?
Aspectul cel mai important este că Rick îşi concepe toate schiţele pentru colecţii şi apoi urmăreşte întreg procesul de producţie în fabrica din Italia unde-şi petrece o mare parte din timp. Altfel spus, este singurul care se ocupă de partea de design pentru marca Rick Owens şi Revillon.

Cum arată lumea din spatele imaginii şi marketingului ? Cum este Rick, cel de zi de zi ?
Volubil, normal, firesc, uimitor de profund în gândire, extrem de calm şi 100% pasionat si implicat în munca pentru colecţii.

Descrie o zi din munca ta la atelier.
La stagiu şi mai ales înainte de lansarea unei noi colecţii Rick Owens, Rick Uomo sau Revillon , rar se întâmplă să faci zilnic acelaşi lucru. O mare parte din perioada de stagiu am consumat-o în biroul de presă unde mă ocupam de styling, de partea de look pentru revistele care solicitau haine din colecţiile lui Rick şi mai târziu de o parte din logistica necesară biroului de PR pentru acreditările următorului show.

Cum ai caracteriza stilul Rick Owens ?
Lui Rick îi place să-l numească « GLUNGE », un amestec de glamour şi grunge, cred că este o descriere perfectă. Deşi aparent simple, banale şi apropiate de arta experimentală, hainele Rick Owens nu sunt deloc formale, dimpotrivă, sunt studiate până în cel mai mic detaliu şi croite perfect.

Ce înseamnă un show de moda, pregătirea lui ?
Show-ul de modă propriu zis, podiumul şi backstage-ul nu sunt foarte diferite de show-urile bune de modă din România (vezi Irina Schrotter). Depinde mult de investiţia financiară. În schimb aici, în Paris, intervine partea Biroului de Presă (aproape inexistentă în România), cea biroului de PR şi apoi show-room-ul, extrem de necesar pt. comenzi.

Cu cine te-ai întâlnit la atelier şi în cadrul saptămânei modei ?
Lenny Kravitz, Gareth Pugh, Michelle Lamy, Anna Piaggi , Dianne Pernet, etc...

Care sunt punctele forte ale sezonului primăvară vară la Paris ?
Look-uri fresh, inocente, atitudini casual, naturale, o reinterpretare a neo-romantismului şi a anilor ’80 , în linii , VOLUME, asimetrii, drapaje, LUMINĂ, ALB, nuanţe de albastru, griuri colorate şi structuri dictate de materiale organice şi accente metalice.

No comments: