Pages

Monday, January 28, 2008

DAVID LYNCH


Dupa expozitia de fotografie de la Fundatia Cartier din Paris, David Lynch si publicatia PALACE COSTES au oferit un cadou inedit cititorilor: o sedinta foto realizata de celebrul regizor intr-un atelier vechi din Paris. O poveste despre uzine vechi, femei si fotografie si litografie.
O atmosfera speciala , intr-un atelier prin care a trecut si Picasso , realizatorul filmului Mulholland Drive revine cu visele si lumea sa si cu o tristete aparte care uneori lasa loc unui suras sincer de copil…

Sunt 20 de ani de cand ‘’Liberation’’ v-a intrebat ‘’de ce filmati ?’’ Ati raspuns atunci : ‘’ pt a crea o lume si a experimenta.’’ Daca azi v-am intreba :’’de ce fotografiati?’’, care ar fi raspunsul?
D.L. Fara indoiala, asemanator… Ceea ce m-a atras cel mai mult in fotografie e fascinatia mea pentru uzinele vechi. Imi plac munca si timpul si modul in care fuzioneaza. Astazi aceste uzine sunt inchise insa natura le-a facut sa semene cu niste catedrale. Cu trecerea timpului, primesc texturi incredibile, forme incredibile la fel ca si atmosfera pe care o emana. Asta fotografiez. Apoi, ca multi barbati , iubesc enorm formele corpului feminin. Fireste ca e diferit de o uzina dar exista cateva similitudini: o textura aparte a pielii sau lumina care acopera forma…

Ce puteti exprima prin fotografie si nu puteti exprima prin cinema ?
D.L. In cinema, totul e in miscare, totul se schimba. Asta e frumos: sa observi trecerea timpului odata cu schimbarea imaginii. Fotografia opreste timpul. Surprinde instantaneul , capteaza o atmosfera aparte si o imortalizeaza. Asta e magia , imaginea care ramane si care ofera senzatii incredibile , la fel ca si descoperirea unui nou univers. Un univers pe care il puteti admira sau pe care il puteti patrunde cu puterea imaginatiei…

Cand decideti sa fotografiati uzine sau femei, urmariti ceva anume, aveti o idée precisa despre ceea ce doriti ?
D.L. Atunci cand intru intr-o uzina veche stiu ca va fi magic. Nu stiu ce voi gasi acolo dar stiu ca va fi ceva interesant , ceva ce ma va atinge. In locurile acestea gasesc intotdeauna surprise incredibile. Cu femeile e la fel! Fiecare femeie e la fel si totusi diferita. O femeie noua e o senzatie noua , o atmosfera total diferita de cea traita langa cea dinaintea ei si total diferita de cea care va urma. Fiecare ofera ceva diferit si totul reancepe de fiecare data ….

Lucrati mult lumina?
D.L. Nu. Nu prea mult. Incerc sa simt lucrurile. Incerc sa fiu atent la gesturi, la fel ca intr-un dans. Astfel am parte de surprize dupa surprize. Nu am o viziune foarte bine conturata de la inceput, cunosc ingredientele pt clipa magica dar nu stiu cum va fi inceputul. Sunt ghidat de intuitie , de instinct si de moment. E simplu si magic.

Cum va alegeti modelele :
D.L. Nu prea le aleg. Cateodata nici nu stiu ce fata va fi in fotografie. Cu siguranta una dintre ele va fi interesanta si magica. Le cer doar sa fie relaxate si sa aiba incredere in munca mea.

Ce va inspira cand fotografiati nuduri de fete incaltate in pantofii creati de Christian Louboutin?
D.L.Dupa cum stiti, Christian nu realizeaza decat pantofi pentru femei iar pantofii pt. femei reprezinta un fetishism. Christian a vrut sa mearga mai departe si sa creeze pantofi care pot raspunde unor coduri fetisiste precise si m-a intrebat daca nu doresc sa fotografiez femei purtand acei pantofi. Era un fel de invitatie in universul lui. Am inteles perfect ce astepta de la mine si am colaborat.

Va place sa retusati fotografiile pe calculator ?
D.L.Nu imi place, ador asta. Photoshop e un vis ce a devenit realitate. Pot sta ore si chiar zile intregi sa lucrez asa , imi deschide orizonturi incredibile.

Totusi nu interveniti prea mult , lasati imperfectiunile pielii acolo…
D.L. E periculos. Misterul nu trebuie niciodata eliminat, e viata fotografiei dar posibilitatile sunt infinite.

Dupa cativa ani, ati reanceput sa acordati timp fotografiei, expozitiilor si mai nou litografiei. Este pt. ca e mai rapid decat cinematografia ?
D.L. Intotdeauna am facut pictura si fotografie si acum am descoperit litografia si o simt apropiata de cinematografie. Problema cu cinematografia este ca imi solicita foarte mult timp si nu pot face nimic altceva in acel timp. Pentru mine este necesar sa traiesc experiente diferite, noi, sa traiesc aceste momente. Este si o maniera de a ma lasa inspirat pentru urmatorul film.

Cum va fi urmatorul film? Ati gasit ideea ?
D.L. Nu, nu inca. Dar am descoperit litografia cu o placere enorma, e ca si cum am descoperit o noua lume.

No comments: